برخی از مهم ترین نکات تلاوت استاد مصطفی اسماعیل به طور خلاصه:
(چکیده سبک استاد در بیست نکته)
بخش دوم
برو
شماره های 1تا10 در بخش اول مطلب
11-در بحث ترتیب مقامی، معمولا استاد مصطفی اسماعیل بعد از مقام بیات وارد مقام صبا می شود ولی گاهی نیز استفاده از مقام حجاز یا نهاوند مشاهده شده است. البته بهره گیری از مقام صبا مانند استاد رفعت یا استاد منشاوی یا استاد عبدالباسط به شکلی نیست که به طور مداوم بین بیات و صبا رفت و برگشت انجام گیرد. بلکه با پایان مقام بیات وارد صبا شده و با پایان صبا، مقام های دیگر مانند حجاز یا نهاوند شروع می شوند و بازگشتی وجود ندارد. مگر در تلاوت های طولانی، پس از پایان یک دوره از مقامات اصلی دوباره از مقامات قبلی استفاده شود.
12-مقام صبا جزو مقام هایی است که به لحاظ نغمه ای محدود تر از دیگر مقامات است و دست قاری در اجرا در این مقام، بسته می باشد بنابراین خیلی از قاریان علاقه چندانی به استفاده از آن ندارند. ولی با این حال جزو مقامات بسیار اصیل و زیبای عرب است. جالب است که کارشناسان موسیقی سنتی ایران، به آن "عربی" می گویند. (اسم مقام صبا = عربی)
کانال آموزش صوت و لحن در تلگرام
آشنایی با برخی نکات و تکنیک های صوتی و لحنی جالب استاد مصطفی اسماعیل - بخش دوم
مقام ,استاد ,صبا ,های ,مقامات ,بیات ,مقام صبا ,مصطفی اسماعیل ,استاد مصطفی ,از مقام ,مقام بیات ,استاد مصطفی اسماعیل